Forum > Teknik & påfund > Datorer

Chims avatar Chim
P24 Utloggad
I den här tråden snackar vi alltså datorer.
Allt från mjukvara, till hårdvara.

Jag funderar på att köpa en ny dator i slutet på denna månad och behöver lite hjälp då jag inte är allt för kunnig inom området själv.

Tänkte lägga ut runt 5000 eller 6000 på den.
Det jag vill ha är en laptop med minst 15" skärm. Kommer använda den mest för att surfa, titta på lite film, och spela lite på. De spelen jag spelar är dock inte allt för krävande då det oftast är äldre spel.'

Vore schyst om ni kunniga inom ämnet kunde länka lite förslag!
Tack på förhand.

Bästaste signaturen.

Redigerat av Chim
2011-09-03 23:51:15

Freakys avatar Freaky
P21 Utloggad

Chim:

Jag funderar på att köpa en ny dator i slutet på denna månad och behöver lite hjälp då jag inte är allt för kunnig inom området själv.

*Tänker på lite olika delar...*

Chim:

Det jag vill ha är en laptop

Nehepp...xD

http://goo.gl/KBFUw För en slamtastisk upplevelse!

Chims avatar Chim
P24 Utloggad

Freaky:

Chim:

Chim:

Nehepp...xD

Va? \:\(

Bästaste signaturen.

Okamis avatar Okami
Inloggad

Chim:

Freaky:

Chim:

Chim:

Nehepp...xD

Va? \:\(

Det ser ut som han började fundera på datorkomponenter till ett hemmabygge. Men du vill ha en laptop, så då är det inte aktuellt med ett hemmabygge längre. Gissar jag.

「狼」

Hesthests avatar Hesthest
26 Utloggad
Det största problemet med laptops är att man inte kan bygga dem själv. Då är de liksom inte alls så prisvärda längre.

Din mamma

sittings avatar sitting
P25 Utloggad
En dator för enbart surf och film för 5000 - 6000 låter inte värt, fast kan ju vara bra ifall du en dag vill spela något, då kan det vara värt \:D

Menar du kan ju få en typ äldre laptop, typ Lenovo x60 för 2000 kanske, fungerar finfint för surfa och film. Sitter själv med en x60 thinkpad från lenovo som jag köpte från skolan då jag gick ut. Okej har haft den i 4 - 5 år nu, men fungerar finfint fortfarande. Bara kasta in mer ram i burken så har du en prima surf maskin. Kör 2 gb i min med windows 7 och fungerar finfint \;\)

Det galna var att x60 thinkpad kostade 20 000 på nätet när de kom, tur att vi köpte ut våra datorer från skolan för 1500 kr, då var de såklart 3 år gamla ungefär.
och just ja, att spela på maskinen fungerar inte alls så bra tyvärr. Om det inte är lite lättare spel, typ runt cs 1.6 standard eller emulatorer för äldre spel kanske \:P

Life will choke you slowly if you fear it!

Redigerat av sitting
2011-09-04 08:02:35

26 Utloggad
Men ska man nu lägga 5000 spänn så kan man väl skaffa sig en najs burk som man kan ha ett tag. Lite extra processorkraft skadar inte precis. Kan tänka mig att något i den här stilen
http://www.inet.se/artikel/1969973/acer-aspire-5742
är rätt najs.

Din mamma

Ekis avatar Eki
P25 Utloggad
Någon som vet något som motsvarar rättvisemärkt hårdvara, eller nåt?

Det enda jag har hittat är organisationer och hemsidor som försöker få hårdvara rättvisare/miljövänligare, inget som faktiskt redan är det \:\/

RIP signaturer

Johnnys avatar Johnny
P23 Utloggad

IAmEki:

Någon som vet något som motsvarar rättvisemärkt hårdvara, eller nåt?

Det enda jag har hittat är organisationer och hemsidor som försöker få hårdvara rättvisare/miljövänligare, inget som faktiskt redan är det \:\/

Foxconn gör bra hårdvara har jag hört.

Ekis avatar Eki
P25 Utloggad
Hurr hurr hurr.

RIP signaturer

HampStamps avatar HampStamp
P22 Utloggad
Åh, datorer \<3
Sitter i tankarna om nytt grafikkort.
Mitt HD4850 håller på att bli lite efter nu i BF3-tider, även om det fungerade bra i Alphan som jag var med i.
Problemet är att jag måste också köpa nytt chassi om jag ska köpa något av de nyare grafikkorten, mitt Antec 300 är för litet för t.ex. ett HD6970..
Funderar på ett Fractal Design Define R3 \:\)

Dororos avatar Dororo
F15 Utloggad
Ska köpa nytt i vinter. Blir väl förmodligen en AMD Bulldozer bland annat. :s

Ain't no party like a Pyongyang party

26 Utloggad
Köp en dator som drar mycket ström. Det är kallt på vintern.

Din mamma

KGs avatar KG
P22 Utloggad
Yoyoyo, jag har problem med datan asså, vet inte vad jag ska göra jag svär... xD Nej men seriöst det finns faktiskt något jag skulle behöva hjälp med om någon villig själ är villig att hjälp till \:\) Det är nämligen så att skärmen flimmrar vagt, när jag till exempel spelar nått spel. Någon som vet hur detta åtgärdas?

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Pontuss avatar Pontus
Utloggad
Kan ju mycket väl vara något glapp i kabeln eller något s: förusatt att det är en stationär dator, då.

Annars kan du pröva att ladda ned nya drivrutiner till ditt grafikkort. Funkar inte detta är det antagligen något fel på ditt grafikkort eller din skärm. Förmodligen är det grafikkortet.

madder sky

KGs avatar KG
P22 Utloggad
Installerade nyss de senaste drivrutinerna men det verkade inte hjälpa. Det verkar inte heller som om det glappar. \:\(

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

sittings avatar sitting
P25 Utloggad
http://eforum.idg.se/topic/221557-skarmgrafikkort-problem-spel/

Skärmen som dummar sig troligen, trivs nog inte med ditt kort \:P

Kan vara en lösning:
"Problemet verkar vara löst
Jag tog bort drivrutinerna, startade om datorn i felsäkert läge, använde driver sweeper för att ta bort alla ATI-filer, startade om datorn och installerade de senaste drivrutinerna och nu funkar det utmärkt! "
http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1017965-min-skarm-flimrar-konstigt-antagligen-p-g-grafikkortets-klockfrekvens/

kan också var en lösning:
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/160175-spel-flimrar/

Life will choke you slowly if you fear it!

Redigerat av sitting
2011-09-07 14:16:26

Chims avatar Chim
P24 Utloggad

Hesthest:

Men ska man nu lägga 5000 spänn så kan man väl skaffa sig en najs burk som man kan ha ett tag. Lite extra processorkraft skadar inte precis. Kan tänka mig att något i den här stilen
http://www.inet.se/artikel/1969973/acer-aspire-5742
är rätt najs.

Antar att detta var riktat mot mig, ursäkta för det sena svaret isf!
Men ja, den kanske kan vara ett alternativ.

Men vad sägs om denna?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=639026

Bästaste signaturen.

26 Utloggad
Ser väl okej ut. Kan inte mycket om AMD-processorer så jag har svårt att bedöma prestandan.

Din mamma

StarEriks avatar StarErik
P27 Utloggad
Tja, har två skärmar och bara en DVI-kontakt, vad behöver jag för att använda båda för samma dator?

I'm not afraid of the piranha women.

Forum > Teknik & påfund > Datorer