Forum > Multi > Mass Effect

Andys avatar Andy
P24 Utloggad
http://8pixlar.se/wp-content/uploads/2011/02/masseffect_box_cover_01_532x74821.jpg

Mass Effect är ett action role-playingspel utvecklat av den kanadensiska spelstudion BioWare, kända för stora titlar så som Baldur's Gate, Star Wars: Knights of the Old Republic och Dragon Age. Det första spelet i serien utvecklades till en början till Xbox 360, men portades även till Microsoft Windows. Det släpptes i november 2007, respektive maj 2008.

Spelet utspelar sig under året 2183, och spelaren tar där över rollen som en mänsklig elitsoldat kallad Commander Shepard, som med stjärnkryssaren SSV Normandy ger sig ut i den karga rymden. Människan har tagit sig oerhört långt under de senaste femtio åren, mycket tack vare upptäckten av såkallade "Mass Relays", som helt enkelt är ett nätverk vars enheter kan skicka vad som helst mellan varandra på ett ögonblick, oavsett avstånd. Ingen vet riktigt var teknologin härstammar från, men genom att tillämpa den inom militären såväl som vardagen är inte längre ens skyn en begränsning. Titeln "Mass Effect" berättar om en tröghetsreducerande teknologi som tillåter allt från FTL-T (farter som överstiger ljusets hastighet) till att individer med ren och skär tankeförmåga kan manipulera materia.

För att fullt förstå handlingen rekommenderas det att se BioWares "Story so Far"-trailer (finns längre ned i inlägget)

Huvudhandlingen berättar om en latent, undangömd, men framförallt självmedveten robotras, som inom cykler om 50.000 år återvänder från ytterkanterna av universum och utplånar allt organiskt liv som nått en viss intellektuell mognad. Detta har fortgått i miljontals år, och ras efter ras har utrotats totalt från den oändliga rymdens historia. Nu är det upp till spelaren att, som Commander Shepard, se till att det inte inträffar igen.

http://images.pricerunner.com/product/520x732/92903165/Mass-Effect-2.jpg
Uppföljaren, Mass Effect 2, släpptes i januari 2010, och äger rum två år efter incidenterna i det första spelet. En särskild nyhet är att tvåan nyttjar sig av en metod där alla spelarens val i Mass Effect nu påverkar hur Shepards universum ser ut i det här spelet. Lever den individen? Brändes den bron för gott? Listan kan göras väldigt lång.

http://s0.discshop.se/img/front_large/82465/mass_effect_3_forbokningserbjudande.jpg
Den tredje, och logiskt nog sista, delen i trilogin släpptes i början av mars, och är seriens oundvikliga höjdpunkt. Det är i detta spel alla val från tidigare spel i serien kommer spela ut sig som konsekvenser, positiva såväl som negativa. Den tänkande robotrasen "Reapers" har återvänt, och det är upp till Shepard att hitta hjälp från alla möjliga håll.

Spelet var det första till att inkludera ett flerspelarläge i serien. Det finns inte i kompetetiv mening, men bygger på att ett lag om upp till fyra spelare skall samarbeta mot vågor av diverse fiender på olika banor. Flerspelarläget skall absolut inte vara nödvändigt att spela igenom, för de som letar efter det perfekta enspelarläget, men är en rolig bonus för de som föredrar att kunna ha kul i grupp.

Videor:
Mass Effect 2 Launch Trailer

Story So Far (ett intro till handlingen i Mass Effect)

Mass Effect 3 Launch Trailer

Recensioner:
Mass Effect
Gamespot - 8,5/10
"An excellent story and fun battles make this a universe worth exploring."

IGN - 9,4/10
"This is a game that takes the aspects of film that make cinema so compelling and crosses it with the interactivity of games with unprecedented success."

Mass Effect 2
Gamespot - 9,0/10
"Mass Effect 2 is the kind of game that you return to, not just because it's fun to play multiple times, but also because its universe is a place you wish you could call home."

IGN - 9,6/10
"From the very first scene, you will be hooked. And the farther you dive into this epic action role-playing game, the better it gets."

Mass Effect 3
Gamespot - 9/10
"Mass Effect 3 is a remarkably satisfying conclusion to a beloved trilogy, and a poignant and memorable role-playing action game in its own right."

IGN - 9,5/10
"All told, Mass Effect 3 is an absolutely amazing game, one that successfully puts a bow on the Mass Effect trilogy while still leaving us hungry for even more. It looks and plays great, but Mass Effect 3’s true strength lies in its ability to tell a deeply-woven story."

Så vare sig du vill älska telepatiskt med blåa utomjordingar, eller spränga sönder de artificiella intelligenserna kända som Geth, så är Mass Effect-serien något för dig

If God gives you lemons ... you find a new god

Redigerat av Andy
2012-03-06 11:36:56

Woopas avatar Woopa
P25 Utloggad
Har typ precis börjat spela Mass Effect (PC). Musiken är helt underbar!
Blir väl till att köpa tvåan och trean(när det kommer). \:D

ripped forevr seplsitl

Lutgerions avatar Lutgerion
Moderator P23 Utloggad
Mass Effect har jag spelat två gånger, men tvåan har jag knappt börjat på faktiskt! Måste erkänna att det egentligen inte är min typ av spel men man får ju inte missa någonting som kanske är skitbra \:D

if jag(kan.koda) {fungera == nu}

Andys avatar Andy
P24 Utloggad

Woopa:

Har typ precis börjat spela Mass Effect (PC). Musiken är helt underbar!
Blir väl till att köpa tvåan och trean(när det kommer). \:D

Jag rekommenderar definitivt ett köp av tvåan. Hela spelmekaniken är oerhört förfinad (det är allvarligt talat jobbigt att gå tillbaka till ettan efter att ha spelat tvåan). Det enda som faktiskt kan kännas litet sämre är handlingen, som efter ettans braksuccé har väldigt stora skor att fylla \:\)

Lutgerion:

Mass Effect har jag spelat två gånger, men tvåan har jag knappt börjat på faktiskt! Måste erkänna att det egentligen inte är min typ av spel men man får ju inte missa någonting som kanske är skitbra \:D

Det är inte "kanske" skitbra, det är spelet som förändrade mitt liv tack vare att det var så förbenat bra. \:D
_____

Uppdaterat huvudinlägget med recensioner och videor, för att göra det så överskådligt som möjligt \;P

Redigerat av Andy
2011-08-13 07:50:08

Chims avatar Chim
P24 Utloggad
Bra spel. Längtar väldigt mycket efter 3an.
Måste fan köpa alla DLCs till 2an också.

Bästaste signaturen.

Seppäläs avatar Seppälä
Moderator P25 Utloggad
Spelade om spelen nu, blev klar med 2:an nyss faktiskt. Eftertexterna rullar fortfarande.
Satan vad spelen är bra. 2:an var precis lika bra som när jag spelade det första gången. Var helt hooked från början till slut.
#:an kommer inte bli annat än perfekt och det bästa någonsin typ.

Alla snubbar, alla snubbar vill ju vara katt

Theorells avatar Theorell
P28 Utloggad
Eftersom jag ändå har semester ett par veckor till kan jag lika gärna börja en ny omgång ME1 och ME2.
Finfint!

Skjut - Gräv - Tig

Liags avatar Liag
P24 Utloggad
Spelat igenom ettan sju-åtta gånger.

Kan i princip spela igenom det i sömnen numera.

Andys avatar Andy
P24 Utloggad

Seppälä:

Spelade om spelen nu, blev klar med 2:an nyss faktiskt. Eftertexterna rullar fortfarande.
Satan vad spelen är bra. 2:an var precis lika bra som när jag spelade det första gången. Var helt hooked från början till slut.

Inte typ, det är fan garanterat. Mass Effect 3 kommer bli klimaxet i mitt liv (sorgligt nog) \:D

Jag funderar på att införskaffa mig en ordentlig accessoar till min dator nu (Logitech G13), men med tanke på att Mass Effect inte stödjer gamepads till PC, utan bara tangentbord + datormus-kombinationen så är jag orolig över att exempelvis den analoga tumspaken på gameboardet inte skall vara kompatibelt. Någon som vet mer ingående?

Cresss avatar Cress
P30 Utloggad
har bara spelat igenom 1an och älskade det.
ska försöka köpa 2an nu och sedan 3an. \;D

Sakura Haruno My Waifu 4 Ever! <3

Theorells avatar Theorell
P28 Utloggad

Andy:

Seppälä:

Inte typ, det är fan garanterat. Mass Effect 3 kommer bli klimaxet i mitt liv (sorgligt nog) \:D

Jag funderar på att införskaffa mig en ordentlig accessoar till min dator nu (Logitech G13), men med tanke på att Mass Effect inte stödjer gamepads till PC, utan bara tangentbord + datormus-kombinationen så är jag orolig över att exempelvis den analoga tumspaken på gameboardet inte skall vara kompatibelt. Någon som vet mer ingående?

Livet är väl officiellt slut när eftertexterna på ME3 rullar... \:\(

Skjut - Gräv - Tig

Darkis avatar Darki
Utloggad
Får mitt 360 nästa vecka och det första jag ska göra är att spela färdigt ME2 hann aldrig göra det. \:\'\(

FAN VAD TAGGAD JAG ÄR :'v

http://erefe.st/darki/

Cjuubs avatar Cjuub
P25 Utloggad
Nog min favoritspelserie bland senaste generationen av spel. o/
Har spelat igenom första spelet tre gånger, inklusive DLC:n. Har tagit alla achievements i det med. Och som någon sa innan i tråden med, detta spelet var så jävla bra på grund av den fängslande storyn och genomtänkta "universumet", blev riktigt imponerad av alla detaljer de lyckats klämma in om alla raser och så. Rymd-fantasy är i princip alltid så jävla mysigt. o/

Andra spelet var också riktigt bra, och även där nötade jag till mig alla achievements (innan den senaste DLC:n med Shadow Brooker), här fixades det som det första spelet verkligen missade lite i... Ordentligt gameplay som inte kändes segt och buggigt, men storyn kändes inte lika attraktiv då det är "klämspelet" i trilogin, dvs ingen introduktion och inget riktigt slut... Jämför det lite med Sagan om ringen-trilogin där den andra filmen mest var att fortsätta gå där första filmen slutade och fylla i gapet inför den sista filmen utan något riktigt "klimax".

Ska absolut spela igenom DLC:n jag missat till ME2 innan 3:an släpps... Och ja, precis som alla andra påpekat här, 3:an kommer bli så jävla bäst! o/
Sorgligt att serien tar slut efter dock, och på nåt sätt hoppas jag att det inte kommer någon mer uppföljare som ska "förstöra". Men en ny trilogi inom samma universum är inget jag skulle tacka nej till efter 3:an lanserats!

kb

Ardoccs avatar Ardocc
P34 Utloggad
Ny trilogi i samma universum, hm. Hur fasen skulle det se ut?

Läs böckerna också! Ni som gillar spelen.

Cjuubs avatar Cjuub
P25 Utloggad

Ardocc:

I en annan tidsepok till exempel! "MASS EFFECT - TUSEN ÅR SENARE"

kb

Redigerat av Cjuub
2011-08-15 09:00:48

Ardoccs avatar Ardocc
P34 Utloggad
Med Shepard Jr. Jr. Jr. !

Hehe. Eller göra som alla jävla spelserier; en trilogi/ett spel som utspelar sig före allt annat. Kanske hur människorna först kom i kontakt med citadellet och så vidare.

Andys avatar Andy
P24 Utloggad

Ardocc:

Böckerna är faktiskt förvånansvärt bra, i synnerhet den första! \:D

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig ett spel om det första kontaktkriget efter att ME3 släppts. ^^

Andys avatar Andy
P24 Utloggad

Mer gameplay från ME3, och fy satan vad bra det ser ut! \:D

Får inte YT-länken att fungera, men följ den här länken istället ^^

Redigerat av Andy
2011-08-17 16:10:23

Lutgerions avatar Lutgerion
Moderator P23 Utloggad
Rödhårig. Yeaz.

http://xbox360media.ign.com/xbox360/image/article/119/1191247/Mass-Effect-3_article_1314587963.jpg

if jag(kan.koda) {fungera == nu}

Wuartzs avatar Wuartz
P20 Utloggad

Jävlar i de' sa Polaren Per

Forum > Multi > Mass Effect