Forum > Diverse > Personlighetstest

Anakondas avatar Anakonda
Utloggad
Är ni alls intresserade av personlighetstest? För mig är självkännedom en viktig del i min vardag, så alla tillgängliga metoder för att uppnå detta är uppskattade. En sak som fascinerar mig med denna typ av test är att jag nästan aldrig entydigt kan besvara de frågor som finns. De borde kanske inkludera detta som en fråga i någon form av test, "om man finner det enkelt att ta personlighetstest".

Självklart är kvaliteten av sagda test viktig, och det finns många olika typer. Här är en simpel variant av ett Jungianskt Briggs Myers-test.:

http://www.humanmetrics.com/cgi-win/jtypes2.asp

Vad för typ av resultat är ni vana vid att få?

Avföring inträffar.

Lifesnoozers avatar Lifesnoozer
Medlem P26 Utloggad
Brukar inte lita stenhårt på resultaten för sådana här test. Men frågorna kan vara lite intressanta och få en att tänka efter. Mer än resultatet.

För övrigt brukar jag väl få ungefär samma resultat, introvert tänkare typ.

INTJ
- moderately expressed introvert
- moderately expressed intuitive personality
- distinctively expressed thinking personality
- very expressed judging personality

Webbutvecklare, w00t. http://www.negerbollensdag.se ¯\_(ツ)_/¯

Redigerat av Lifesnoozer
2012-02-22 22:55:03

Libros avatar Libro
25 Utloggad
Blev ENFJ.
"Extraverted iNtuitive Feeling Judging"

You are:

moderately expressed extravert
  slightly expressed intuitive personality
  distinctively expressed feeling personality
  slightly expressed judging personality

Den längre beskrivningen kändes som ett rejält smörjande på egofronten, haha.

Lutgerions avatar Lutgerion
Moderator P23 Utloggad
Säger detsamma, för mig är frågorna i sig mer intressanta tankeställare. Det är inte direkt ofta jag tar personlighetstest så jag kan inte direkt jämföra resultatet.

Gör en fin lista à la LS.

ENTP
- slightly expressed extravert
- moderately expressed intuitive personality
- slightly expressed thinking personality
- moderately expressed perceiving personality

if jag(kan.koda) {fungera == nu}

Redigerat av Lutgerion
2012-02-22 22:54:03

Mehdis avatar Mehdi
P21 Utloggad
Intressant, jag stötte på just det här testet igår.

INTJ
- very expressed introvert
- distinctively expressed intuitive personality
- very expressed thinking personality
- slightly expressed judging personality

Personlighetstest är kul att göra, men de begränsas alltid av ens grad av självinsikt, vilket inte är något jag har mycket av.

I'm not living, I'm just killing time~

Åbergs avatar Åberg
P23 Utloggad
På engelska? Nej tack!

Utloggad

Mehdi:

Intressant, jag stötte på just det här testet igår.

INTJ
- very expressed introvert
- distinctively expressed intuitive personality
- very expressed thinking personality
- slightly expressed judging personality

Personlighetstest är kul att göra, men de begränsas alltid av ens grad av självinsikt, vilket inte är något jag har mycket av.

Precis, det är just det, den egna självinsikten, som sätter gränser.

Därför tror jag att ett indirekt personlighetstest, där man bedömer handlingar och reaktioner, är bättre, snarare än personens egna svarsmål.

Avföring inträffar.

Redigerat av Anakonda
2012-02-22 23:38:19

Okamis avatar Okami
Utloggad
Det kan nog vara svårt att veta hur man faktiskt gör i verkligheten när man sitter framför datorn också.
Jag vet att jag inte riktigt kom underfund med hur jag faktiskt skulle göra/tänka på vissa av frågorna.

「狼」

Redigerat av Okami
2012-02-22 23:42:06

Mehdis avatar Mehdi
P21 Utloggad

Anakonda:

Därför tror jag att ett indirekt personlighetstest, där man bedömer handlingar och reaktioner, är bättre, snarare än personens egna svarsmål.

Det är ju rätt cirkulärt, egentligen. Om man nu vet tillräckligt om sig själv för att få sannolika resultat på ett personlighetstest, vad är då poängen med att göra testet?

Utloggad

Mehdi:

Anakonda:

Det är ju rätt cirkulärt, egentligen. Om man nu vet tillräckligt om sig själv för att få sannolika resultat på ett personlighetstest, vad är då poängen med att göra testet?

För att låta andra veta. Du kanske känner dig själv, men inte i perspektiv till andra, eller vad som anses normalt.

I sådana sammanhang kan det isf vara givande att göra ett test.

Annars kan testet helt enkelt vara ett sätt att pussla ihop fragmenterade delar av ens personlighet, så att man kan förstå helheten, om man inte gjorde det tidigare.

Avföring inträffar.

Mehdis avatar Mehdi
P21 Utloggad

Anakonda:

För att låta andra veta. Du kanske känner dig själv, men inte i perspektiv till andra, eller vad som anses normalt.

Kanske lite överflödigt om man är "very expressed introvert". :p

Utloggad

Mehdi:

Anakonda:

Kanske lite överflödigt om man är "very expressed introvert". :p

Varför då?

Om det låter andra förstå dig bättre kanske det på så vis enklare låter dig fungera i ett sammanhang.

Avföring inträffar.

Mehdis avatar Mehdi
P21 Utloggad
Menade att man antagligen inte skulle göra någonting så extrovert som att beskriva sig själv för andra, om man nu blivit stämplad som "introvert". Men det var uppenbart oseriöst.

Redigerat av Mehdi
2012-02-22 23:55:47

Utloggad

Mehdi:

Menade att man antagligen inte skulle göra någonting så extrovert som att beskriva sig själv för andra, om man nu blivit stämplad som "introvert". Men det var uppenbart oseriöst.

När jag sa "andra" kanske jag syftade på något likt en psykolog, vet du. \;\)

Det sociala livet är ju en komponent i vår överlevnad som man måste kunna hantera på något sätt.

Avföring inträffar.

Redigerat av Anakonda
2012-02-22 23:58:18

Utloggad
Min poäng var att någon som upplever svårigheter i det sociala livet förmodligen har nytta av att diagnostiseras av någon professionell för att kunna förmedla resultatet i andra sociala sammanhang. Jag antar att du förstod att det var det jag syftade på.

Avföring inträffar.

Redigerat av Anakonda
2012-02-23 00:03:56

Chops avatar Chop
P22 Utloggad
Höll på med det där för 1½ år och fick då ENTJ, är väldigt osäker på om det stämmer eller om det bara är så som jag vill vara.

http://personalitycafe.com är ett intressant forum där man kan diskutera MBTI.

jag kunde inte bry mig mindre

NineOhNines avatar NineOhNine
F23 Utloggad
ENFJ
-moderately expressed extravert
-moderately expressed intuitive personality
-moderately expressed feeling personality
-slightly expressed judging personality

Jaså, jaha.

Före detta Korvboll aka Felicia.

Utloggad
Det intressanta är ju när man kan ta sådana här diagnoser och använda dem för att förutsäga hur folk kommer att agera. Det kan ju ses som ett av nyttoområdena med dem.

Avföring inträffar.

Mehdis avatar Mehdi
P21 Utloggad
Personlighetsvetenskap förblir helt ointressant för mig tills vi lyckas utveckla Asimovs "psykohistoria".

n!ns avatar n!n
P25 Utloggad
ISTP
-slightly expressed introvert
-slightly expressed sensing personality
-slightly expressed thinking personality
-slightly expressed perceiving personality

Tror jag har fått INTP och ISTJ tidigare, antar att jag inte har så bra självkännedom, skiftar ju rätt mycket beroende på vilket humör jag är på.

Beskrivningen var ju rätt bra;

ISTP:

When they do actually verbalize, ISTPs are masters of the one-liner, often showing flashes of humor in the most tense situations; this can result in their being seen as thick-skinned or tasteless.

Känner igen mig hårt. ;_;

Forum > Diverse > Personlighetstest