Forum > Datorspel > CryENGINE®3 SDK Free-of-Charge

sittings avatar sitting
P25 Utloggad
CryEngine har nu släppt sin SDK för CryEngine 3
Helt gratis att använda så länge det är non-commercial projekt man gör. Ifall man man vill släppa sitt spel för en peng så tar dem 20% av det du tjänar, om jag läste rätt.

“For those who want to make the step into commercial gaming, we’ll offer a royalty-only license model for games made with this SDK, where Crytek require only 20% of the developer’s revenues from the commercial launch of their game.”

Och för att börja göra spel för andra spel-plattformar så måste man höra av sig till Crytek för att få tillgång till källkoden \:\) (Troligen inte gratis!)

Annars så verkar det rätt lovade, bara att tanka hem och börja leka \:\)

Bara för att få lite diskussions värde i tråden:

Var tycker ni om detta? Allt fler spelutvecklare delar med sig av sina motorer, ett steg i rätt riktning? 

Posta gärna bilder och annat skoj ifall ni hittar på något i motorn vetja \:D

Download 700mb:
http://www.moddb.com/engines/cryengine-3/downloads/cryengine-3-free-sdk

http://source.crydev.net/dm_eds/download_detail.php?id=4

(Denna tråd kanske borde vara i multi, men dunno, flytta gärna i fall den inte hör hemma här)

Life will choke you slowly if you fear it!

Redigerat av sitting
2011-08-18 03:05:58

Davves avatar Davve
P26 Utloggad
Känns som helt rätt steg att ta om de vill ha fler marknadsandelar.
Epic gjorde väl likadant med Unreal Engine (förvisso efter att den redan var stor), och typ alla spel bygger ju på den motorn nu för tiden. \:P

sittings avatar sitting
P25 Utloggad

Davvepavve:

Känns som helt rätt steg att ta om de vill ha fler marknadsandelar.
Epic gjorde väl likadant med Unreal Engine (förvisso efter att den redan var stor), och typ alla spel bygger ju på den motorn nu för tiden. \:P

ja exakt, Epic har ju sin UDK \:\)
ID software, ska släppa en SDK också om jag minns rätt \:\)
Sen finns det ju Unity3D med som är rätt populär, dock inga AAA titlar vad jag vet.

kan bli en riktigt tuff fight i slutändan \:\)

Davves avatar Davve
P26 Utloggad
Hoppas att DICE blir lite mer generösa med Frostbite 2 i framtiden med, åtminstone inom EA. Verkar också vara en helt fantastiskt bra teknologi. :3

Själv har jag inte kunskaper nog att använda någon spelmotor alls. \:roll\:

sittings avatar sitting
P25 Utloggad

Davvepavve:

Hoppas att DICE blir lite mer generösa med Frostbite 2 i framtiden med, åtminstone inom EA. Verkar också vara en helt fantastiskt bra teknologi. :3

Man kan ju alltid hoppas \:D

Det har väl ingen, men man kan alltid lära sig \:\) Själv vill jag lära mig mer av unity3D, då programmering inte är mitt favo ämne direkt, då är det perfekt med en motor som har lite enklare programmerings språk \:P

Ostbullens avatar Ostbullen
P23 Utloggad

sitting:

Davvepavve:

Det har väl ingen, men man kan alltid lära sig \:\) Själv vill jag lära mig mer av unity3D, då programmering inte är mitt favo ämne direkt, då är det perfekt med en motor som har lite enklare programmerings språk \:P

Du får nog ta och lära dig mer programmering i Unity 3d än vad du behöver i tex Unreal engine, iallafall om du bara ska leka lite. Dock så är Unity 3d mycket mycket billigare om du ska göra något som du sedan ska släppa.

/)^3^(\

sittings avatar sitting
P25 Utloggad

Ostbullen:

sitting:

Davvepavve:

Du får nog ta och lära dig mer programmering i Unity 3d än vad du behöver i tex Unreal engine, iallafall om du bara ska leka lite. Dock så är Unity 3d mycket mycket billigare om du ska göra något som du sedan ska släppa.

Hm vet inte hur programmeringen är i UDK, ska du göra fps spel så är det nog inga problem. Men annars så lär man ju får koda om lite. Unity3D har ju också färdiga fps script som går att använda. Allt beror nog på vad man vill göra \:P

Manges avatar Mange
P27 Utloggad
Jag vill ha Frostbite 2 att leka i. Ska bli intressant att se om skolan börjar plocka upp CryEngine så att vi får lära oss den också. ^^

Tell them the war has ended

sittings avatar sitting
P25 Utloggad

Mange:

Jag vill ha Frostbite 2 att leka i. Ska bli intressant att se om skolan börjar plocka upp CryEngine så att vi får lära oss den också. ^^

Vad för motorer kör ni nu? \:D

Manges avatar Mange
P27 Utloggad
UDK och Unity är dom två stora3D-motorerna vi har i nuläget.

Tell them the war has ended

Forum > Datorspel > CryENGINE®3 SDK Free-of-Charge